20 septembrie 2015

X. DESCIFRAREA TĂBLIȚELOR DE LA TĂRTĂRIA - 5370 î.e.n. - 5140 î.e.n.

X. TĂBLIȚELE DE LA TĂRTĂRIA - ANUL 5370 î.e.n. - 5140 î.e.n.

X.1.  DESCOPERIREA TĂBLIȚELOR DE LA TĂRTĂRIA ȘI IMPORTANȚA ACESTORA.

Conform Wikipedia „Tăblițele de la Tărtăria sunt trei obiecte mici și străvechi de lut, descoperite în 1963, în Transilvania, în localitatea Tărtăria din județul Alba, situată între Alba Iulia și Orăștie, de o echipă de arheologi condusă de cercetătorul Nicolae Vlassa. Acesta nu a fost prezent pe șantierul arheologic în momentul în care s-au găsit tăblițele de lut.

Două tăblițe sunt găurite și sunt acoperite cu semne, iar a treia folosește o modalitate de scris pur pictografică, respectiv reprezentarea stilizată a unui animal (capră), un simbol vegetal și un altul neclar. Cea de formă discoidală, cuprinde patru grupuri de semne, despărțite prin linii. Este considerată ca fiind cea mai apropiată de o scriere adevărată. O bună parte din semnele conținute pe ea se regăsesc în literele conținute în inscripțiile arhaice grecești (dar și la scrierile feniciană, etruscă, veche italică, iberică).
Fig. 1. Tăblițele de la Tărtăria - 5370 î.e.n. - 5140 î.e.n.

Subiectul tăblițelor de la Tărtăria are o frecvență de citare în articolele științifice și arheologie mult mai mare decât majoritatea artefactelor arheologice.
Tăblițele de la Tărtăria sunt citate foarte des, atunci când subiectul discuției este începutul scrisului în lume și/sau cele mai vechi scrieri din lume, în sensul că ar putea candida la cel mai vechi scris din lume. Aceasta se datorează pe de o parte faptului că tăblițele poartă semne, dar motivul principal este vârsta prezumată asociată acestor tăblițe (și desigur semnelor). Dacă vârsta estimată, cea de 5370 î.e.n. - 5140 î.e.n. s-ar dovedi în final a fi reală, iar semnele se dovedesc a fi scris, atunci ele sunt cele mai vechi artefacte purtătoare de scris din lume. Celelalte candidate la cea mai veche scriere din lume și anume, scrierile egipteană, Harappa și cea sumeriană, datează toate din jurul datei de 3200-3500 î.e.n. Evident, distanța în timp între 3500 î.e.n. și 5140 î.e.n. este mare. Din păcate există un obstacol imens în ceea ce privește determinarea exactă a vârstei tăblițelor deoarece posibilitatea datării cu carbon radioactiv nu mai există întrucât, imediat după descoperire, artefactele au fost supuse unui tratament termic (au fost arse în cuptor).
În ceea ce privește faptul că pe ele este sau nu un scris, speranțe există și în timp cercetătorii vor putea spune dacă este doar proto-scriere sau scris adevărat, în acest caz din urmă desigur vor trebui să spună despre ce fel de scris anume este vorba pe fiecare din ele (ex. pictografic, ideografic, silabar etc).
Cei mai mulţi arheologi şi istorici au aproximat elaborarea tăblițelor în jurul anului 5000 î.e.n., conferindu-le o vechime de peste 7.000 de ani.
În decursul anilor 1962-1965, cercetători din toată lumea au studiat aceste tăbliţe de lut, iar în acest sens amintim pe:
  • Marija Gimbutas, specializată în culturile neolitice europene – „… la Tărtăria apare cea mai veche cultură europeană creată de o populaţie pre-indo-europeană…” – Los Angeles : Institute of Archaeology, University of California
  • R. Schiller – „Pe tăbliţele de la Tărtăria, scrisul apare cu mult înainte de Sumer” – Reader’s Digest, 7/1975
  • Acad. Vladimir I. GEORGIEV – „Tăbliţele de la Tărtăria sunt mai vechi cu un mileniu decât monumentele scrierii sumeriene.” – Sofia
  • Arheologul rus, V.Titov– „La Tărtăria…s-a ivit cea mai veche scriere a omenirii”
  • Profesorul Marco Merlini de la Roma –  „Spiritualitatea danubiană este una dintre mamele culturii europene”.

X.2. DESCIFRAREA INSCRIPȚIEI DE PE TĂBLIȚA DISCOIDALĂ - NR. 1

Fig. 2. Inscripția de pe tăblița discoidală de la Tărtăria.

Inscripția de pe tăblița discoidală se citește conform săgeților din figura nr. 4, rotind tăblița pentru fiecare sfert de cerc și citind de sus în jos, apoi invers, de jos în sus, în modul de scris bustrofedon (în zig-zag), semnele din silabarul trac tip linear A, prezentat mai jos în fig.3:
Fig. 3. Sistemul silabic (silabar) trac tip linear A.


Fig. 4. Modul de citire a textului inscripției de pe tăblița discoidală de la Tărtăria.



Avem următoarele 8 șiruri de semne, câte 2 pentru fiecare sfert de tăbliță, ca în figura 5:


Fig.5. Cele 8 șiruri de semne

Semnele utilizate sunt similare celor din sistemul silabic (silabar) trac folosit la descifrările altor 12 inscripții minoice tip linear A din Creta, descrise în episodul IX.



Fig. 6.  Corespondență între caracterele de pe tăblița nr. 1 și cele ale sistemului silabic traco-minoic
Folosind semnele silabarului trac tip linear A, avem următoarele 8 șiruri de silabe:
1. TE
2. MO- MO-KA-TA
3. DA-RA
4. DE
5. PA
6. TU- TI
7. NU
8. MO

Grupăm silabele și obținem cuvintele din fiecare sfert de cerc:

1-2. TE MOMO KATA = TU (PE FEMEIA NUMITĂ) MOMO CATĂ
3.4. DARA DE = DAR DE
5-6. PATU TI = PAT  AL TĂU (PENTRU MINE)
7.    NUMO = NUMEȘTE-O 

Descifrarea textului în limba română este: 

TU (PE FEMEIA NUMITĂ) MOMO CAUTĂ. DAR DE PAT AL TĂU (PENTRU MINE) NUMEȘTE-O.

X.3. DESCIFRAREA INSCRIPȚIEI DE PE TĂBLIȚA RECTANGULARĂ, GĂURITĂ, NR. 2


Fig. 6. Modul de citire a textului de pe a doua tăblița rectangulară nr. 2

Avem următorul șir de semne pe care le vom citi de la dreapta la stânga, ca în figura 7:
Fig. 7. Semnele inscripției de pe tăblița rectangulară nr. 2

Folosind sistemul silabic trac linear A prezentat în figura 4, citim de la dreapta la stânga silabele ce constituie textul:
VA-KE- MA-TE-KE-SA-TE

Cu aceste silabe formăm cuvintele și avem descifrarea în limba română:
VA KEMA TE KESA TE = (O) VEI CHEMA TU (ÎN) CASA TA.

X.4. DESCIFRAREA INSCRIPȚIEI DE PE A TREIA TĂBLIȚA RECTANGULARĂ (NEGĂURITĂ) NR. 3

Mesajul inscripției este clar, întrucât avem o pictogramă cu un țap, vegetație formând litera TE =TU din sistemul silabic trac linear A și o altă pictogramă cu un țap sacrificat, jupuit. 



Fig. 8. Inscripția de pe a tăblița rectangulară, negăurită nr. 3
Fig. 9. Semnele ce constituie inscripția de pe tăblița rectangulară nr. 3

Citind de la dreapta la stânga avem: ȚAPUL TU JUPOAIE! (PREGĂTEȘTE-TE DE OSPĂȚ!).

La finalul acestor descifrări nu pot să nu remarc că mesajele din cele trei tăblițe sunt legate între ele. Astfel mesajul final, transmis prin cele trei tăblițe, este ușor de înțeles în limba română, acesta fiind următorul:

1. TU (PE FEMEIA NUMITĂ) MOMO CAUTĂ. DAR DE PAT AL TĂU (PENTRU MINE) NUMEȘTE-O.

2. (O) VEI CHEMA TU (ÎN) CASA TA.
3. ȚAPUL TU JUPOAIE! (PREGĂTEȘTE-TE DE OSPĂȚ!)


De asemenea, trebuie reținut faptul că lângă aceste trei tăblițe s-au găsit oseminte umane aparținând unei femei. Datarea cu carbon a osemintelor acesteia, a indicat o vechime cuprinsă între 5370 î.e.n.- 5140 î.e.n., conform studiilor efectuate de echipa condusă de prof. Marco Melini în 2004.

Fig. 10. Resturile umane găsite lângă tăblița de la Tărtăria pe baza cărora vechimea acestora a fost datată din 5370 î.e.n. - 5140 î.e.n.


Femeia avea aproximativ 55 de ani, adică o vârstă care se atingea rar în urmă cu 7000 de ani. În jurul resturilor de oase umane au mai fost găsite 26 de figurine de teracotă, 3 figurine de alabastru, împreună cu cele trei plăcuțe de lut ars. 
Dl. prof. Marco Mellini, Director General al Prehistory Knowledge Project - Roma și Director al Institutului de Arheomitologie din Sebastopol - USA, a fost cel care a numit femeia Milady Tărtăria și a confirmat calibrarea datării vechimii osemintelor acesteia în perioada 5370 î.e.n.- 5140 î.e.n.



Bibliografie:
1.    https://ro.wikipedia.org/wiki/Tăblițele_de_la_Tărtăria
2.    https://limbatracaprotoromana.blogspot.com
3.    Falkenstein A. 1965 - Zu den Tafeln aus Tartaria. Germania 43, 269-273
4.    Haarmann H. 1990 -  Writing from Old Europe. The Journal of Indo-European Studies, 17
5.    Lazarovici Gh., Fl. Drasovean & Z. Maxim, 2000 - The Eagle - the Bird of death, regeneration resurection amd mesenger of Godds. Archaeological and ethnological problems. Tibiscum, 57-68
6.    Lazarovici Gh., Fl. Drasovean & Z. Maxim - 2000 The eye - symbol, gesture, expresion.Tibiscum, 115-128
7.    Makkay J. 1969 - The Late Neolithic Tordos Group of Signs. Alba Regia 10, 9-50
8.    Makkay J. 1984 - Early Stamp Seals in South-East Europe. Budapest
9.    Masson E. 1984 - L' écriture dans les civilisations danubiennes néolithiques. Kadmos 23, 2, 89-123. Berlin & New York.
10. Maxim Z. 1997 - Neo-eneoliticul din Transilvania. Bibliotheca Musei Napocensis 19. Cluj-Napoca
11. Milojcic Vl. 1963 - Die Tontafeln von Tartaria (Siebenbürgen), und die Absolute Chronologie des mitteleeuropäischen Neolithikums.Germania 43, 266-268
12. Paul I. 1990 - Mitograma de acum 8 milenii. Atheneum 1, p. 28
13. Paul I. 1995 - Vorgeschichtliche untersuchungen in Siebenburgen. Alba Iulia
14. Vlassa N. 1962 - (Studia UBB 2), 23-30.
15. Vlassa N. 1962 - (Dacia 7), 485-494;
16. Vlassa N. 1965 - (Atti UISPP, Roma 1965), 267-269
17. Vlassa N. 1976 - Contribuții la Problema racordării Neoliticul Transilvaniei, p. 28-43, fig. 7-8
18. Vlassa N. 1976 - Neoliticul Transilvaniei. Studii, articole, note. Bibliotheca Musei Napocensis 3. Cluj-Napoca
19. Winn Sham M. M. 1973 The Sings of the Vinca Culture
20. Winn Sham M. M. 1981 Pre-writing in Southeast Europe: The Sign System of the Vinca culture. BAR
21. Merlini Marco, Gheorghe Lazarovici (2008) - "Settling discovery circumstances, dating and utilization of the Tărtăria Tablets"
22. Lazarovici Gheorghe, Merlini Marco: 2005 - “New archaeological data referring to Tărtăria tablets”, in Documenta Praehistorica XXXII, Department of Archeology Faculty of Arts, University of Ljubljana. Ljubljana:205-2019.
23. Merlini Marco, 2004 - La scrittura è natta in Europa?, Roma


9 comentarii:

  1. Se pare că acea cultură care folosea scrierea-Tărtăria se întindea pe două continente, deoarece însemne de pe tăbliţeţe-Tărtăria se regăsesc pe nişte artefacte de pe continentul american, ce pot fi mai vechi decât cei 7500 de ani ai tăbliţelor de la noi. Ca să nu scriu prea mult găsiţi amănunte aici
    https://biransblogblog.wordpress.com/contact/subiectul-tartaria-enigma-se-extinde/

    RăspundețiȘtergere
  2. Am vazut toate descifrarile si chiar sunt uimit, insa la aceasta inscriptie si la inelul Ezerovo ar trebui sa va mai ganditi ce ar putea sa insemne, si aici ma refer la traducerea in Romana. De exemplu femeia tartaria este considerata ca ar fi fost un shaman, si probabil de aia s-au gasit asa multe figurine deoarece i se faceau daruri si ea oferea ceva spiritual in schimb.
    Sper ca vom mai vedea si alte inscriptii in viitor si cu siguranta vor dezvaluii multe despre adevarat noastra origine primordiala!

    RăspundețiȘtergere
  3. Chiar uimitor, limba noastră are o vechime mare și sper sa aflăm lucruri interesante in viitor. Limba dacă/dacică trebuie cumva să fie descoperită și atunci vom afla. Tăblițele de la Sinaia trebuie sa fie analizate mai mult.

    RăspundețiȘtergere
  4. Traducerea pe baza limbii romane are prea multe coincidente - categoric nu a generat un non sens! Asa cum de mai multe ori Judge Judy solutioneaza un caz afirmand ca "daca macane si merge ca o rata, atunci este o rata". In acest caz concluzia este ca
    precursorii tracilor, ca si acestia, vorbeau o protoromana.... adica o limba, care (desigur a evoluat, a suferit modificari, dar) nu a fost inlocuita. Interesant! Felicitari celui/celor care au realizat aceasta demonstratie uimitoare! Asa cum s-a dovedit ca micenienii vorrbeau greaca veche.
    As vrea sa fac o precizare, pentru cuvantul MO-MO, unde nu s-a specificat decat ca ar fi numele acelei femei, ale caror oseminte au fost gasite odata cu cele trei tablite. Pentru mine este evident ca se traduce prin cuvantul "mama", fie cu conotatie obisnuita, fie cu cea de parinte (poate religios ori laic) al comunitatii. Cred ca traducatorul (ori traducatorii) a(u) avut retineri deoarece in alte texte scrise cu silabarul trac, apare explicit MA-MI (ori MA-MA), deci MO-MO ar putea fi un nume propriu (asa cum se mai intampla si azi: JOjo, Bobo etc.), iar daca s-ar fi gandit ca ar fi un vocativ ce ar modifica sufixul "-A" in "-O", aceasta situatie a(u) exclus-o, fiind aparuta mult mai tarziu, datorita influentei limbii slave. Eu insa tocmai reticenta asta nu o am. Limba romana are exceptii tocmai pornind de la armonie, iar substantivul la vocativ cam insoteste un verb la imperativ ("fato vino la mama") cu care rezoneaza prin terminatie... Avem in latina vocala "-o" in sufixul "-to" de la imperativul persoanei a II-a singular... Nu exclud ca acest sufix "-o" exista atat la stramosii tracilor cat si la vecinii lor, slavo-balticii (s-au separat lingvistic prin 3000 BC). Ba mai mult decat atat, armonia auditiva, duce chiar la inlocuirea vocalelor din interiorul cuvantului, adica la vocativ in loc de MA-MO, chiar MO-MO. O exceptie similara, dar la un vocativ masculin cu sufixul "-e" are o modificare interioara "-a-" in "-e-" ("baiete mergi la tabla"). Nu cred ca MO-MO ar fi arhaismul lui "mama", datorita celorlalte cuvinte de baza: "tata", "papa'...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă “MOMO” nu este “MAMA”, ce este atunci?

      Ștergere
  5. Traduciré primer tăblițe-cea cu capra o avem si acum in alfabet.AR:punąnd a-ul cu vârful in jos R-ul orizintal desenând R cu partea rotundă lângă vârful lui A se vede un plug.Frunzele sunt semnul primăverii :Ar Primăvara.Capra s-a tr

    RăspundețiȘtergere